نرخ حق بیمه متناسب با شرایط رشد کند
تناسب رشد نرخ حق بیمه
در این مطلب به تناسب رشد نرخ حق بیمه می پردازیم.
بهدنبال افزایش نرخ دیه سال ۹۷، نرخ حق بیمه شخص ثالث ۱۰درصد گران شد، موضوعی که سالهای متمادی نیز شاهد آن بودهایم و گویا این امر به یک روال عادی تبدیل شده است.
اما باید قبول کرد افزایش نرخ حق بیمه و تعرفه بیمهها بهویژه بیمه شخص ثالث، بهدلیل برخی شرایط حاکم بر اقتصاد، فرهنگ نامناسب بیمه در کشور، تمایل نداشتن مردم به خرید بیمهنامهها، وجود کاستیهایی که در صنعت بیمه وجود دارد و خیلی از موارد دیگر، میتواند پیامدهای منفی زیادی را با خود به همراه داشته باشد. باید این موضوع را بپذیریم که گران شدن نرخ بیمه شخص ثالث میتواند بازار بیمهای کشور را به هم بریزد.
آنچه مسلم است اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور، کشش این رشد نرخ برای مردم خیلی وجود ندارد
و شاید این امر به بیتمایلی به خرید بیمهنامهها در کشور منجرشود.
وضعیت نامناسب اقتصادی
درآمد سرانه کشور با وجود رشد نرخ کالاها و وضعیت نامناسب اقتصادی، خیلی افزایش پیدا نکرده است؛
بنابراین افزایش نرخ حق بیمهها میتواند هزینه سبد خانوار را بیشتر کند
و این عامل تاثیر خود را بر طرف تقاضا یعنی خریدار بیمهنامه بگذارد.
اینکه فقط از مردم انتظار داشته باشیم خیلی معقول نیست
و مصداق این موضوع را میتوان در شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است مورد توجه قرار داد.
اینکه از مردم فقط انتظار حمایت از کالای ایرانی را داشته باشیم
نمیتواند در تحقق این شعار ما را کمک کند،
بلکه سیاستگذاران باید تلاش کنند با رفع مشکلات بخشهای گوناگون اقتصاد،
زمینه افزایش کیفیت کالاها و مناسبتر کردن نرخ محصولات را فراهم کنند
تا مردم به خرید کالای ایرانی ترغیب شوند.
صنعت بیمه
این موضوع را میتوان به صنعت بیمه هم تعمیم داد.
بیمه مرکزی باید تلاش کند مشکلات صنعت بیمه کشور را برطرف کند
و شرکتهای بیمه نیز باید تلاششان برای ارتقای بهرهوری و بازدهیشان افزایش یابد.
در نهایت محصول باکیفیت و نرخ مناسب در بازار عرضه شود که
مردم تشویق به خرید بیمهنامه شوند و این یک امر ضروری است.
باید قبول کنیم مشکلات صنعت بیمه کم نیست و این مشکلات باید برطرف شود.
بهعنوان نمونه بیمه شخص ثالث بهدلیل ریسک بالایی که دارد،
بهطور معمول باید به شکل نقدی فروخته شود
و این درحالی است که در رقابت ناسالمی که بر صنعت بیمه حاکم شده،
برخی شرکتهای بیمه اقدام به فروش این نوع بیمهنامه به شکل اقساط میکنند
که این امر در زمان بروز خسارت میتواند بیمهگر را دچار مشکل کند
و به صنعت بیمه آسیب بزند.
رشد حق بیمه
حال اینکه این حق بیمه با رشد روبهرو شده و این میتواند مشکلات را بیشتر کند.
به نظر میرسد در چنین شرایطی که بستر برای این میزان رشد نرخ حق بیمه
فراهم نیست، معقول این بود که این سیاست به این صورت اعمال میشد
که ۵درصد کارآیی در صنعت بیمه بالا برود و ۵درصد نرخ حق بیمه.
بهطور حتم این شرایط برای مردم قابلقبول بود.
نباید سیاستهایی را اعمال کنیم که عاملی شود برای تمایل نداشتن
مردم به خرید بیمهنامه که در نهایت شرایطی ایجاد شود که با بروز یک حادثه یا خسارت،
سایر سازمانها درگیر موضوع و مردم با مشکل روبهرو شوند.
محمدقاسم سوهانی – کارشناس بیمه